Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Akumulator zelowy (olowiowy)
#1
Photo 
Prosty uklad pomocniczy dla tych ktorzy swoje urzadzenia podczas pracy w terenie zasilaja z akumulatora zelowego. Jak wiadomo rozladowanie akumulatora ponizej pewnej wartosci jest niewskazane, skraca to jego zywotnosc. Ostatnio dwukrotnie przez nieuwage rozladowalem moj maly zelowy akumulator prawie do zera. Aby temu w przyszlosci zapobiec skonstruowalem prosty uklad wylaczajacy urzadzenie przy zadanym napieciu. Uklad jest tak zaprojektowany ze w momecie wylaczenia urzadzenia, on sam rowniez zostaje odlaczony od akumulatora. Po ponownym naladowaniu akumulatora, trzeba uklad zresetowac aby na nowo wystartowal.
Praca ukladu sygnalizowana jest dioda LED, zastosowalem diode jasno swiecaca i mocno ograniczylem prad (R5 47k), co pozwolilo zaoszczedzic kilkanascie mA poboru pradu calego ukladu. Pobor pradu ukladu jest niewielki i w glownej mierze uzalezniony od zastosowanego przekaznika.
Ja zastosowalem maly przekaznik 12V / 1A z podwojna para stykow. Styki sa polaczone rownolegle co daje obciazalnosc 2A.
Po zmontowaniu ukladu w miejsce gdzie bedzie podlaczany akumulator, nalezy podlaczyc zasilacz regulowany i opornikiem R1 ustawic prog wylaczania. U mnie jest nastawione na ok. 10,5V.
Plytka ma wymiary pasujace do malej obudowy z tworzywa sztucznego.


Link-obudowa:
https://www.reichelt.de/kleingehaeuse-72...0.html?r=1


73
Krzysztof
DH1CL


Załączone pliki Obrazki
               
Odpowiedz
#2
Krzysztofie,

Ciekawy układ i w dodatku bardzo praktyczny. Czy dałby się zastosować do ładowania 36 V akumulatora od chińskiej hulajnogi? Akumulator jest litowo-jonowy i ma pojemność ok. 7000 mAh.


Pozdrawiam
George

Chodzi oczywiście o kontrolę rozładowania akumulatora. Z rozpędu napisałem inaczej.
Odpowiedz
#3
Witam Jerzy,

bez przerobki, nie. 36V to zaduzo dla tej elektroniki.

Krzysztof
Odpowiedz
#4
[quote pid='769' dateline='1550429731']

Chodzi oczywiście o kontrolę rozładowania akumulatora. Z rozpędu napisałem inaczej.
[/quote]

Raczej będzie Ci potrzebny układ zwany BMS z load balancerem który zabezpieczy akumulator przed nadmiernym naładowaniem jak i przed nadmiernym rozładowaniem poszczególnych ogniw a jest ich pewnie 10.

73, Mietek
Odpowiedz
#5
Mietku,


Dzieki . Gdzie szukac tego typu urzadzen?


73
George
Odpowiedz
#6
(17-02-2019, 10:59 PM)George napisał(a): Mietku,
Dzieki . Gdzie szukac tego typu urzadzen?
73
George

Najtaniej w Chinach. Ceny od kilku $ z przesyłką. Słowa do szukania "BMS 10S", "10S charger".
Warto nie zaniżyć maksymalnego prądu. Tanie układy są projektowane minimalistycznie i mogą nie dać rady przy przecążeniu.

73, Mietek
Odpowiedz
#7
Wink 
Mietku,

Dziękuję. Gdyby eksperyment się nie powiódł ewentualnie dowiesz się z działu ogłoszeń sk :Smile


Pozdrawiam
George
Odpowiedz
#8
   
Witam Kolegów.
W ramach przygotowań do pracy w terenie pozyskałem za przysłowiowe friko, kilkadziesiąt praktycznie nowych baterii Li-Ion 18650?/2,9Ah.
Jako, że potrzeba jest matką wynalazków a ojcem jest lenistwo, postąpiłem inaczej niż Kolega, który powyżej zaprezentował swoje ciekawe rozwiązanie.
Miałem co prawda przygotowany akumulator żelowy 12V/7Ah, ale wędrówka z plecakiem gdzie sam aku waży 2 kg, nie była zachęcająca.
Z tych pozyskanych baterii złożyłem 2 akumulatory dedykowane do Xiegu G90. Jeden z nich ma napięcie maksymalne 16,8V i pojemność 14,5Ah, a drugi 12,6V i 17,4Ah. Akumulatory te są w obudowach Z-125 o wymiarach szer=9cm, dł=19cm, wys=5cm. Wymiary są zbliżone do aku żelowego 12V/7Ah ale oba aku ważą po ok 1 kg. To rozwiązanie ma tę dodatkową zaletę, że Xiegu może pracować przy zasilaniu minimalnym 10V, co powoduje, że nie grozi nam rozładowanie aku poniżej napięcia krytycznego.
W trakcie prób okazało się, że Xiegu zasilane z aku 16,8V grzeje się bardziej niż te z 12,6V. Dotyczy to także pracy na odbiorze.
Na zdjęciu powyżej od lewej aku 16,8V, pośrodku 12,6V z prawej aku stacjonarny 12,6V 29Ah. Zastosowałem złącza modelarskie bo są mocne i nie ma możliwości pomyłki przy podłączaniu. Drugie gniazdko służy do podłączenia balansera aktywnego iMAX, ponieważ balansery pasywne w BMS-ach nie zawsze ładują do końca.


Pozdrawiam
Jerzy
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości